Login problem (Your session only lasted less than 10 seconds.)

Någon som vet hur jag enkelt kan lösa detta problem.

Min mor har Linux Mint 18, 3 installerat på sin dator. När hon nu startar datorn får hon ett felmeddelande när hon kommer still inloggnings skärmen där det står.

Your session only lasted less than 10 seconds. If you have not logged out yourself, this could mean that there is some installation problem or that you may be out of diskspace. Try logging in with one of the failsafe sessions to see if you can fix this problem. [ ] View details(~/.xsession-errors file)

Finns det någon enkelt sätt man kan lösa detta på? Jag har ingen möjlighet att hjälpa henne på plats innom det närmsta. Så vore bra om det fanns någon lösning som inte innebär terminal kommandon i en kvart för att få igång burken.

Jag har haft det problemet. Det enda som hjälper är att “börja om” skapa en ny hem mapp. Jag kommer inte ihåg exakt vad som skapade problemet men det är något i Gnome’s sessionshanterare. Jag sökte på det och det var det enda vettiga råd jag fick. Om jag inte minns fel så är det en bugg i gnome 3.26 som är orsaken, fixat i 3.28 men kan hänga kvar om man uppdaterat.

Flyttade inlägget till Linux under datorsnack

Det var väl kanske mindre spännande. Frågan e hur fasen jag skall lösa det smidigt då jag inte kan vara på plats å fixa för tillfället.

Skapa en ny hemma katalog alltså och montera den som home?

Kom på det när jag postat, var inte säker på om ni var en del av flera forum eller om ni var allihop :sunglasses:

Kan du fixa det via fjärranslutning?

ALLT hör tillhör oss :grin:.

Teamveawer är installerad på datorn. Men den startas inte upp automatiskt utan måste klickas igång. SSH är troligtvis inte öppet i routern.

Så inte optimalt direkt.

Någon som tror det kan funka med en uppdatering till Mint 19 för att lösa problemet? Eller kommer det att kvarstå?

Nope! Det hela ligger i xsession.

Okej!

Då kommer jag sannolikt aldrig att rekommendera linux till nybörjare för att det är stabilt och enkelt om det är så att skrivbordet bara kan lägga av rätt var det är utan att man uppdaterat datorn.

För innebär det att man måste köra massa terminal för att få igång datorn så innebär det att en random användare aldrig kan använda ett sådant operativsystem som beter sig så.

Sedan kan linux fantaster säga vad de vill linux är än så länge fortfarande inte ett användarvänligt operativsystem som fungerar tillräckligt tillfredställande. Jag hade installerat om datorn så för min del hade det inte varit några problem. Men för personen i fråga så är inte ominstallation av operativsystem något som helst alternativ, Blir och köpa en windows licens och byta tillbaka till windows helt enkelt när jag tar mig dit.

En script fil för att lösa ett sådant här problem hade ju varit på sin plats. Men det är tydligen ingen som tänkt på.

Det måste innebära att de de allra flesta linux fantaster förutsätter att man har en linuxguru att tillgå 24/7.

Detta hade aldrig fått lov att hända i något annat operativsystem. Problemet verkar ju dessutom funnits ett bra tag och att man inte hittat en lösning ännu är ju mycket märkligt.

Nog spytt med galla om detta. :zipper_mouth_face:

Du stöter på ett litet problem som kan fixas utan dataförlust, ny hemmapp, och du tycker att hela oset är skit. Och kommer inte att rekommendera det. Tur att man kan fixa allt I både windows och macos utan dataförlust så fort operativsystemet säger ifrån.
Lycka till.

Du menar alltså att man skapar en nya mapp och anger det som sin hem mapp? Hur skall detta gå till utan att använda terminal då inget skrivbord kommer upp?

Det är där problemet är. Förstår inte varför skrivbordet slutar fungera när man inte har gjort några ändringar i själva skrivbordet eller begärt att den skall skriva ändringar till det.

Om det nu är så att problemet har funnits i tidigare versioner av Gnome och eventuellt kan ligga kvar efter uppdatering.

Då har man ju inte gjort någon större ansträngning för att fixa problemet kan man tycka.

Varför låter man gamla problem finnas kvar i nya versioner, är ju den stora frågan.

Skillnaden är väl att linux laddas upp i terminal läge och det sista som laddas är skrivbordet

Saken är väl att det hade aldrig skett att skrivbordet hade lagt av i tex Mac OS eller windows på samma sätt.

Troligtvis hade man stoppat in en windows skiva reparerat installationen och starta om datorn

Och problemet är fortfarande hur skall en människa på 65 år som aldrig har skrivit en programrad eller i princip botat upp en dator med usb klara av att lösa problemet på egen hand.

Starta upp datorn och köra ett eller två kommandon är väl gångbart men att editera massa filer och skriva mängder med kommandon det är inte aktuellt för personens del.

Data förlust hade det inte blivit i något av operativsystemen om jag kunnat fixa det om jag varit på plats. Nu är jag inte det.