Nytt hem för min e-post

Jag hostade tidigare min e-post hos Google och deras GSuiite (Gör fortfarande för vissa av mina domäner) men var inte riktigt nöjde, eller jo, med tjänsten, men inte med deras syn på integritet. Så jag bytte till en hel vanligt webbhotell, men är inte riktigt nöjd där heller, lite för simpelt. Nu provar jag Protonmail sedan ett par dagar tillbaka och är inte nöjd där heller.

Alias

Jag har flera adresser kopplat till min huvudadress, för att jag är för lat för att ha flera konton, Och Google och mitt webbhotell gjorde det lätt för mig att ha det så, Protonmail ger mig inte den möjligheten.

Jag har även flera “utomstående” användare som har alias på mina domäner och även dessa kan jag sköta via Google och mitt webbhotell, men inte Protonmail.

Vad ska jag välja?

Nu är min fråga ganska enkel, hur gör jag nu?
Jag har ett webbhotell som jag vill avveckla till förmån för en VPS-leverantör där jag kan hosta min e-post själv, men då är vi tillbaka på det här med alias och utomstående, det blir lite komplicerat. Jag kan gå tillbaka till Google och då blir det lätt. Eller så kan jag…?

Själv använder jag iRedmail på en egen VPS och har gjort det sedan tidigt 2014, och är inget annat än nöjd!
Har kompisar och familj som har sin mail på den och även de är mycket nöjda :slight_smile:

Riktigt smidig installation. Inga probelm med att lägga till domäner och användare, Men jag hittar ingenstans att lägga till alias.

Det gör du i mySQL, annars är det en funktion för pro versionen

https://docs.iredmail.org/sql.create.mail.alias.html

Efter många om och men är jag tillbaka där jag startade, hos mitt Webbhotell. So, tillbaka på ruta 1.