Veckans app

Hej Linuxpodden!
Min fundering är varför ni inte fokuserar mer på att inspirera vanliga dataanvändare att gå över till Linux genom att tala mer om alla fantastiska appar som finns inom Linuxvärlden. Exempelvis för en amatörfotograf som skulle kunna använda Darktable, RawTherapee, GIMP, Aftershot Pro, m.m som fungerar nästintill lika bra som Photoshop och Lightroom, Känns som ni fokuserar väldigt mycket på säkerhet, molnlagring, vilket såklart är viktigt. Vet dock inte om det är den vägen man ska gå om man vill sprida Linux som ett alternativ till Windows och Apple för vanliga användare som bara är intresserade av en fungerande dator med tillhörande programvaror som de kan använda. Vet att ni haft nybörjaretema vid några tillfällen, vilket jag upplever bra för den målgruppen.

Tack på förhand!

Peter

Tack för din kritik.
Det första man blir blind på är ögonen, heter det ju. Och du har rätt i att vi kan fokusera mer på appar och bättre lösningar som finns i linux. Men till vårt försvar så har vi faktiskt pratat om I alla fall darktable ett par gånger. :wink:

Men för att slå mynt av din kiritik så kan vi fortsätta tråden med att ni talar om för oss om vad ni vill göra mer om.

Jag tycker att “Nybörjar-poddarna” var bra men kunde vara mer fokuserade på hur man skiftar till Linux.
En nybörjare utan tekniskt kunnande är inte intresserad av vad det finns för olika kombinationer “grundversion” och skrivbord, sedan absolut inte vad som finns i bakgrunden (X, Wayland och allt vad det heter) eller om man “enkelt” kan kompilera någon version av program som inte finns till just den smaken som jag valde.
Grundfrågan är: vilket system funkar bäst för en nybörjare?
Hur gör man?
Var hittar jag en ISO?
Hur får jag ISOn till en skiva/minnespinne?
osv…

Kanske en guide här på forumet?